måndag 10 januari 2011

Vårdnadsbidrag

I Gnesta har vi i den röd-gröna majoriteten bestämt att ta bort vårdnadsbidraget.
Varför?
-Det är inte fler barn som är hemma nu än innan reformen infördes vilket gör att vi "betalar" föräldrar som ändå skulle ha varit hemma med sina barn
-pengarna kan användas i den kommunala verksamheten. Beroende på hur många som har tagit ut VB (vilken månad eller år man räknar efter) ger det upp till 1 miljon till annan verksamhet att ta bort bidraget

Vi i Miljöpartiet har alltid varit för "barntid" eller "familjetid" så att man på något vis ska kunna vara hemma med sina barn under en längre period. Men det här vårdnadsbidraget är uppenbart misslyckat och dåligt utformat. Därför tar vi bort det och kommer att fasa ut det så att ingen plötsligt blir utan det VB som man redan planerat för. Exakt datum för stopp av nya beviljade VB ber jag att få återkomma till.
Här uttalar sig Ann-Christin Aldebrant och jag från röd-gröna och Ingalill Fredriksson från Centerpartiet i frågan.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Modig är du som står för detta och vågar vara med o ta bort en förmån. Vårdnadsbidraget var den frågan som gjorde att jag tog steget att bli aktiv inom miljöpartiet, även om jag vet att det finns delade meningar om dess vara eller icke vara. Tycker inte heller att man ska subventionera de familjer som ändå har råd arbeta mindre, dessutom skulle många familjer må bättre av att kvinnor fick arbetslivserfarenhet istället. Resurserna används säkert bättre i bl a skolan för att ALLA barn ska kunna bli sedda.

Kukkamariia Valtola Sjöberg sa...

Hej Anna-Karin, detta beslut är nu på gång att genomföras i och med BoU nämndens första möte för den nya mandatperioden. Jag räknar med att det kommer att bli en ganska häftig debatt om det, men jag har klart för mig vad jag tycker och kommer att framföra det.