fredag 21 januari 2011

Ungdomens Hus och Pensionärsråd

Igår var jag på besök på Ungdomens Hus eller som det nya namnet lyder Fritidsgården Chill tillsammans med Kristina Dellrud (ledamot i Kommunstyrelsen och ersättare i Kultur- och tekniknämnen) och Kerstin Landin ( vice ordförande i Kultur- och tekniknämnen).
Dels pratade vi med personalen och dels också med ungdomarna själva. Både personal och ungdomar har ju egna idéer för vad man vill gör på sin fritidsgård och det kändes både värdefullt och viktigt att vara på plats och lyssna.
Vi fick ta del av statistik som visar att det fortsatt är många fler pojkar än flickor som besöker Chill och det är viktigt att ta reda på varför.Till exempel i november var det 84 flickor och 319 pojkar som hade varit på fritidsgården och de andra redovisade månaderna såg likadana ut. Inte bra tycker jag men mycket glädjande att kommunens jämställdhetsstrateg är på det! Vi blev även informerade om att det för ett par år sedan var precis tvärtom i könsstatistiken och det kan ju vara bra att titta på vad det är som gör att det svänger.
Vi fick med oss en hel del funderingar som tål att tas reda på framöver både i KoT, jämställdhetsfrågor och eventuella ungdomsråd.

Idag var jag "blixtinkallad" för ett möte med Pensionärsrådets representanter. Man ville se över Pensionärsrådets roll och stadgar. Jag fick med mig förslag från representanterna på nya stadgar och vi pratade rent allmänt om hur vi politiker skulle kunna få hjälp av pensionärernas synpunkter i både frågor som direkt rör dem för att de är pensionärer men även i andra samhällsfrågor.
Det här kommer jag att ha anledning att återkomma till.

Det känns roligt och viktigt med besöken i verksamheterna och lyssna in och ta del av all kunskap som finns på olika platser och plan inom kommunensverksamheter och bland kommuninvånarna.

Inga kommentarer: