torsdag 19 augusti 2010

Boktips!

 Simona Ahrnstedt
"Överenskommelser"











Den första svenska boken i Romance-genren. Läs! Många har fastnat för denna bok, inte bara de som tycker om historiskt!
"Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth"

Diana Gabaldon
"Som ett eko"











Det kan ju vara bra att börja med den första boken i serien som heter "Främlingen". Rekommenderas varmt, jag har varit smått okontaktbar under läsning av dessa böcker :-) Nu håller jag på med "Som ett eko" men har tidigare läst den på engelska "Echo in the bone" heter den, jag tycker nog att den engelska titeln låter mer poetisk, eller var tycker du?
 "Som ett eko är den sjunde boken i Diana Gabaldons episka kärlekssaga om Claire och Jamie. I den efterlängtade sjunde boken fortsätter Gabaldon den briljanta berättelsen om skotten Jamie Fraser, som lever på 1700-talet, och hans hustru Claire Randall, tidresenären, som kommer från 1900-talet."

Annars läser jag just nu mycket facklitteratur eftersom jag själv skriver på en historisk roman. Eller vad sägs om:









Lite olika historiska faktaböcker blir det, och på skilda språk.
Jag är så glad över mitt skrivprojekt, det är roligt och så lär jag mig mycket!
Det enda som är trist är att det går så sakta, dels på grund av tidsbrist och dels på grund av det berömda motståndet, men det kan jag berätta mer om en annan gång :-)

Inga kommentarer: