måndag 6 juni 2011

Nationaldag

Idag höll jag tal med anledning av nationaldagen. Johan Rocklind (s) höll högtidstal och jag höll ett tal för att välkomna nya invånare till Gnesta. Jag tycker Johan höll ett bra tal där han beskrev hur vi i Sverige har ett ganska tudelat och alltså inte helt unisont positivt förhållande till nationaldagen. Han knöt ihop talet fint med andemeningen att dagen är vad man gör den till. I Gnesta var det en lugn, fin tillställning som hölls på hembygdsgården. Det kändes mer som en värdig sammankomst med trevligt sällskap än uppblåst pompa och ståt. Solen sken, trevliga människor och god nationaldagsbakelse. Svenskt lagom helt enkelt!
Här är talet jag höll:
Jag heter Kukkamariia Valtola Sjöberg och är 1:e vice ordförande i Kommunstyrelsen och jag har fått den stora äran att hålla det här talet för alla nya Gnestabor.
Jag själv flyttade in i Laxne, som är en av våra tätorter, för 12 år sedan. Orsaken till att jag och min man valde att bosätta oss i Gnesta kommun var det faktum att vi var och hälsade på en vän som sade ”det finns ett hus till salu en bit bort, ska vi gå och titta på det?” Sagt och gjort. Vi gick på grusvägen i skogen och sedan in bland träden, där mitt i det gröna öppnade sig en glänta där ett litet rött hus med vita knutar stod. Efter det fanns ingen återvändo, vi blev betagna av platsens skönhet och lugn och bestämde oss för att köpa huset. Vi förstod att vi hittat en pärla mitt i de djupa skogarna. Sedan vi flyttade in för 12 år sedan har vi gift oss och fått tre barn och skapat ett liv där Gnesta är hemma för oss.
För mig är Gnesta vacker natur, lugn och ro och en känsla av att allt som behövs finns nära.  Den vackra naturen med sjöar, skogar och djurliv är något som jag tycker att vi ska värna om och samtidigt vara en del av. Att plocka bär och svamp och att bara vara i naturen tycker jag är stärkande både för kropp och själ.
I Gnesta finns också många föreningar inom skilda områden så som till exempel sport, kultur, hembygdsföreningar och politiska partier. Det är många som engagerar sig i något som ligger de varmt om hjärtat, och som nyinflyttad kan det vara en väg in i gemenskapen på orten.
 Vi har också många företagare som med hårt arbete ser till att allt det som behövs finns här nära oss.
När det gäller kommunala verksamheter har vi både förskole- och skolverksamheter i alla tätorter som håller hög kvalité, vi har  god vård och omsorg i kommunen och för barnen och ungdomarna har vi Kulturskola. Det är viktigt att kommunens verksamheter håller hög och jämn kvalité för att alla invånare ska kunna leva ett gott liv i Gnesta.

För tolv år sedan var det min vän som rekommenderade mig att flytta hit, och nu står jag här och välkomnar er som är nya till Gnesta. Varmt välkomna, och jag hoppas att ni liksom jag kan känna att Gnesta är hemma och en plats där ni kan vara delaktiga i allt det fina som finns här. Jag tror att ni kommer att hitta era egna smultronställen och få utlopp för era intressen.
Och sist av allt vill jag också passa på att önska er alla en glad sommar!

Inga kommentarer: