lördag 11 juni 2011

Att välja rätt...

De flesta av oss har i sin vardag många valmöjligheter. Det kan handla om hur jag vill behandla andra eller hur jag vill handla. Mina tankar går ganska ofta till vad jag bör göra för att göra rätt och riktigt. Ska jag verkligen köpa nya kläder, behöver jag det? Eller om jag tycker mig ha ett behov av att handla något varför tror jag det och är det sant? Är jag bara inlärd att alltid sträva efter att ha det senaste och nyaste eller är mitt behov av en ny tröja, byxor, skor verkligen verkligt?
Om jag har råd och har en affär att handla i, vad är problemet?
Är man, som jag är, säker på att vår jord inte klarar av vårt ständiga konsumerande, blir ett inköp av en tröja inte bara ett inköp. Det blir en handling som får konsekvernser. Den handlingen, akten, har vi länge gjort i blindo. Vi ska konsumera, vi ska ständig ha tillväxt men fler och fler människor inser att detta sätt att förhålla sig inte är hållbart.
Hur ska vi göra istället, hur ska världen se ut?
Jag har inga bra svar på det sistnämnda, inga färdiga lösningar för hur en världsekonomi utan ständig tillväxt skulle se ut. MEN jag väljer att försöka handla med eftertanke, att välja mina tillfällen, att handla så gott jag kan.

Inga kommentarer: