tisdag 21 december 2010

Gott och blandat

Igår var det sista KF för året och ärenden som var uppe var bland annat mottagande av flyktingar. Där var vi alla rörande överens över partigränserna om att 25 flyktingar/år var bra att vi tog emot i Gnesta. Lisa Börjesson från Miljöpartiet var uppe i talarstolen och höll ett fint anförande om varför det är bra. Dessutom tyckte jag det var fint att hon lade till att det för oss i Miljöpartiet får ses som en lägsta nivå med 25 flyktingar/år. Gnesta Kommun har en mycket god ekonomi och kan nog ta emot fler. Det kan vara något att se över inför framtiden.
Dessutom beslutades det att kommunens växel ska samarbeta med växeln i Trosa och därför behövde man skapa en växelnämnd där jag nominerades som ordinarie ledamot från kommunens valberedning, kanske inte direkt en av mina tyngsta poster, men kul att få samverka med en annan kommun :-)
Miljö-, kultur- och ungdomsledarpris delades också ut. Intressant att se att så många kreativa människor bor i kommunen och i alla ovannämnda fall i Stjärnhov.
Under hela nästa år kommer  jag att ta del av ett mentorsprogram för toppolitiker som SKL ( Sveriges Kommuner och Landsting) arrangerar. Fick precis besked att Anna Hövenmark (ja, det är hon på framsidan :-) blir min mentor. Roligt! Jag ser framemot att träffa henne under ett års tid och få någon att prata om min nya roll med. Självklart pratar jag mycket med mina vänner i det egna partiet både på lokalplanet och på länsnivå men jag tror att det är bra att bredda sig och få lite vänner även från andra håll i landet.
Det händer så mycket, jag har mycket svårt att förstå att alliansen vill ha en "arbetsbeskrivning" för vice ordförande posterna som man sade under KF. Tydligen undrar man vad dessa vice ska arbeta med... Jisses, är arbetslusten och fantasin så låg i oppositionen?! Själv har jag inte tillträtt än men arbetar flera timmar per dag. Besvarar mail, blir uppringd, talar med kommunchef, hör talas om EU-projekt vi kan vara med i, spånar vidare om jämställdhet och miljö. Finns hur mycket som helst. Har man kraft,. visioner och mål kan man åstadkomma mycket. Det är det jag brinner för.

Inga kommentarer: