måndag 27 december 2010

Det är skamligt att ...

...inte dricka alkohol
Du är helkonstigt om du låter bli att dricka alkohol. Om man inte vill "dricka" måste man motivera det på något vis: "Nej, jag kör bil" eller "Jag är gravid" eller "Jag ammar". Nu var det länge sen jag själv drack någon alkohol så de flesta vet det och har lagt ner alla övertalningsförsök vilket är skönt. Jag har helt enkelt aldrig förstått vitsen: det smakar illa, och jag tycker inte om vad det gör med varken mig eller andra. Det blir som en slöja över den verkliga människan, en hinna som är svår att se bakom, vem är det där? Alla får göra som de själva finner bäst, ta en öl till maten, ett glas vin eller hur man vill, det har jag inget emot, däremot det stora hyckleriet om det. Det är alltså fel att inte dricka men rätt att göra det. Konstigt. Jag skulle gärna se mer tolerans, för vad spelar det för roll för någon annan om jag inte dricker?! Sedan finns det ju också en mörk sida där många har passerat "mys drickandet" för länge sedan. Det som skulle vara ett glas vin blir gärna en hel eller fler flaskor och ingen hänsyn tas till om det finns barn inblandade. Tycker att fler borde tänka på att det är utbrett med alkoholism innan man alltid bjuder på alkohol i olika sammanhang. Jag har till och med hört att man numer på vissa förskolor bjuder föräldrarna på vin/drink när det är öppet hus!!! Tror dock inte att detta gäller i Gnesta och hoppas att det aldrig blir så heller.
Det blev ett ganska allvarligt blogginlägg. Här kan ni se en garanterat skrattinbjudande sketch med "Kvarteret Skatan" om en kille som inte dricker alkohol, är vegetarian och bor i kollektiv som hamnar på parmiddag. Jag kan avslöja att jag kände igen mig, och skrattar så gott :-D

Inga kommentarer: