tisdag 12 juli 2011

Foton del 2

Fortsättning på foton från Finlandsresan. Fortfarande något osorterat. En sak till: jag har undvikit att ta med foton på personer som inte själva bett om eller har vetskap om att de är med. För släktingar och vänner som vill se foton på just personer får maila mig så skickar jag :-)
Tillbaka till min semesterberättelse. Här är farmors hus igen. På den trappan brukade farmor stå och välkomna oss när vi kom och hälsade på (en eller två gånger per år). På samma trappa stod hon och grät när vi åkte, torkade tårarna i sitt förkläde.


Barnen tyckte det var superspännande med matkällaren som finns under en matta i köket. Upptäckte till min glädje att mina barn är mycket modigare än jag var i den åldern, jag kommer ihåg att jag var livrädd för att ramla ner i källaren och skulle inte frivilligt klättrat ner. Vi kom på att det hade varit smartare att förvara våra kylvaror i matkällaren istället för att plugga in kylskåpet, ni vet det blir inte så fräscht när man har ett kylskåp som inte används...
I vardagsrummet har det mesta bevarats. Älskar man gamla medaljongtapeter, gröna soffor och oranga mattor i kombination har man hamnat i himlen :-D Synd att jag inte fick med den gröna kakelugnen också... Det ser i princip ut som när farmor levde men hon hade jättefina blommor som av naturliga orsaker inte finns kvar.

En tradition vi har är att skriva i gästboken innan vi åker hem. Inget konstigt eller annorlunda med det. Bara det att gästboken är från 1947 och är handgjord av en man som satt i fängelse för vapenbrott. Han satt inspärrad för att han hade gömt vapen i samband med krigsslutet (om jag minns rätt), i fängelse gjorde han gästboken och gav till min farmor. Sedan dess har alla viktiga händelser dokumenterats i boken. Min pappas dop finns med från 1949, farmors 70 och 80-års födelsedagar. Långväga gäster från Japan och personer som inte längre finns i livet. Själv skrev jag första gången som 7-åring. Bengt och jag upptäckte att vi hade skrivit i boken för 17-års sedan (!) för första gången och senast i samband med farmors begravning.
En annan tradition vi har är att ta ett foto på trappan innan vi åker hem. Det finns många sådana tagna i olika konstellationer, kul att ha som minne.

På vägen hem från Finland bestämde vi oss för att tillbringa en dag i Åbo. På vägen dit stannade vi på snabbmatsstället "Hesburger". Jag har fortfarande inte riktigt fattat vart namnet kommer ifrån?!
Framme i Åbo gick vi på stan och tittade. Vi passade på att gå till den fina Domkyrkan. För ett par år sedan hade vi turen att få gå upp i klocktornet (ej öppet för allmänheten), jag kan berätta en annan gång hur vi lyckades med det...

Vi gick också till saluhallen. Där fanns det massor av munkar, bullar, djur i köttdisken, ostar och prylar. Vi nöjde oss med att titta.
Vi var även vid det gamla torget och gick in ett gammalt kvarter och tittade på hur de hade det förr.

Det var härliga stenlagda gator förr. Jag kom att tänka på den kullersten som finns under asfalten i Gnesta- kanske borde den tas fram?


Vi gick till Åboslott också, hade tänkt oss en tur där inne men kom på att det var måndag och det var inte öppet.... Det gjorde inte så mycket, det står nog kvar tills vi kommer tillbaka nästa gång.
Istället för Åbo slott gick vi till Forum Marinum som är ett sjöfarts museum. Det var riktigt spännande. Det fanns båtar och galjonsfigurer, granater och ett gammalt skeppsbibliotek med mera. Vi var där flera timmar och tittade på allt och fikade.
Sen var det dags att åka hem. Alla var glada och nöjda, det var en trevlig resa. Jag åker gärna igen snart!

Inga kommentarer: