fredag 29 juli 2011

Blandat

Kriser i hela världen upptar mycket av mina funderingar. Terrordådet i Norge, det känns viktigt att visa både sin empati för de drabbade och prata om de viktiga frågor som kommit upp angående främlingsfientlighet och rasism. Det är viktigt att visa sig synlig= "här är jag och jag är emot rasism." Annars blir det något normalt med främlingsfientlighet om alla bara tiger.
Jag satt en kväll och såg på nyheterna. Första var det om terrorn i Norge sen om svältande barn på Afrkas Horn. Det var svårt att orka med de nyheterna kan jag säga!
När det gäller svälten på Afrika Horn har den fått alldeles för lite uppmärksamhet. När Tsunaminkatastrofen inträffade strömmade det in så mycket pengar att hjälporgansationerna inte ens visste vad man skulle göra med allt och nu när folk svälter kommer det inte alls in lika mycket, varför?!
Det är en komplex situation som har lett till svälten= 3 år utan regn, krig och maktkamper och utestängande av hjälporganisationer. Jag läste ett bra inlägg som Gustav Fridolin gjort i ämnet men hittar den tyvärr inte nu. Han lyfte fram det faktum att miljöfrågorna spelar en stor roll i den här svältkatastrofen. Jag återkommer om jag hittar länken.




En liten ängel passar bra tycker jag. Jag har mist en släkting idag och mina tankar går till dem närmast anhöriga.


Inga kommentarer: