söndag 6 februari 2011

Samernas nationaldag

Idag är det samernas nationaldag. Hemsidan www.samer.se är bra, där kan man läsa både om nationaldag, Sveriges rasistiska historia och allmänt om Sápmi- Sameland.
På en av mina första dagar på kommunhuset fick jag frågan om jag ville ha en affisch över Sverige med information om Sveriges minioritetsfolk: samer (som också är ett urfolk), romer, judar, tornedalingar och sverigefinnar. Själv tillhör jag ju den sistnämnda gruppen så det kändes självklart att ta emot affischen och nu sitter den på insidan av min dörr på kommunhuset. Jag har också tagit del av det material som tillhör affischen och en av de saker som jag speciellt reagerade inför är att alla kommuner brukar säga "vi har inte så många minioriteter i vår kommun" och sedan när man ser efter finns det visst människor som bland annat skulle behöva information på sitt språk. Jag funderar på att det borde vara en fråga att titta på i Gnesta, hur ser det ut, har vi några minioriteter och i så fall, vad kan vi göra?

Inga kommentarer: