lördag 12 februari 2011

Bo på landet?!

De flesta bor i städer och verkar tycka att det är bekvämt och bra. Jag har lite svårt att förstå dock varför inte fler är intresserade av att bo på landet? Själv är jag uppvuxen i Södertälje och är ingen "lantis" från barnsben men för mig var flytten till Laxne som 25-åring ett av mina livs bästa beslut. Dels är det självklart den vackra naturen och lugnet som jag njuter av. Att sova i tystnad med bara skogens sus och någon fågel som kvittrar är för mig livskvalité på hög nivå.
I Laxne har jag mer kontakt med människor än jag någonsin hade i storstaden där ingen pratar med varandra spontant, hälsar när man möts på promenaden eller ens knappt ser på varandra. Jag tycker det är trevligt att gå en promenad i skogen och möta någon som man knappt känner och både hälsa och prata en stund, det känns hälsosamt.
Visst blir det lite knöligt på vintern med vägar som inte plogas på minuten och när man har egen brunn och avlopp har man en del att styra med. Men det är värt det, varenda litet krångel på vägen är ett litet fjuttproblem till skillnad från vad jag känner att jag "får" av att bo lugnt och stilla.
Kulturupplevelser finns multum av med både lokala konstnärer, musiker, teater med mera. Ofta funderar folk över hur det ska gå med jobb och utbildningar men där ligger ju vi i Gnesta jättebra till med närhet till många stora städer där det finns fler arbetstillfällen. Från Gnesta är det nära till både Strängnäs, Eskilstuna, Södertälje, Nyköping, Flen, Katrineholm! Dessutom är det många som arbetar i Stockholm. Det som måste förbättras är möjligheterna att resa kollektivt och min känsla är att det är mycket på gång när det gäller det.
Dessutom vore det toppen om vi får till att fler kan arbeta "hemma" i Gnesta.
Men som sagt: varför inte bo på landet?!

Inga kommentarer: