måndag 11 oktober 2010

Jipiee!

Igår kväll lyckades jag äntligen få iväg de första 51 sidorna av min historiska roman till min coach, Jenny Bäfving för en andra (tredje, fjärde? kommer inte längre ihåg vilken gång i ordningen...) genomläsning och feedback. Jag kan verkligen rekommendera alla som skriver att då och då ha någon annan som läser och ger sina reflektioner, det är ju egentligen först då man vet om det skrivna hittar hem. Har läsaren förstått, är det bra skrivet, intressant? Här hemma har Bengt läst mina ord mååånga gånger och kommer med kloka synpunkter främst om det språkliga (för mycket utropstecken!) men det är även kul att höra honom skratta högt åt något roligt i texten. Jenny reagerar på både stort och smått och ger jättebra feedback som gör att jag kommer vidare.
På vägen har jag nu också lärt mig en del:

1. Spara texten på flera ställen (tack och lov hade jag gjort det när datorn crashade)
2. Som sagt: låt andra läsa din text
3. Om du gör flera versioner döp de till typ version 1:1, 1:2 eller liknande annars blir det som för mig "vilken var det nu som var den aktuella varianten?"
4. Skriv så fort du får chansen, ta tillvara all tid du har.

Berättar sen vad Jenny sade om det jag skickade in :-)

Inga kommentarer: