tisdag 21 februari 2012

Odlat kött?

Nu frossar media i framstegen med att odla kött. Som vegetarian kan jag både känna intresse för detta och samtidigt vara totalt ointresserad på samma gång. För mig personligen känns det helt ointressant med kött överhuvudtaget, mina smaklökar är anpassade till god vegetarisk kost och därför skulle jag inte äta odlat kött- därav ointresset.
Men å andra sidan finns det många som äter djur och då borde ju odlat kött vara bättre. Frågan är om miljövinsterna verkligen är större men åtminstone slipper några djur lida.
Göran Greider har skrivit en mycket bra krönika om detta. Här är ett citat:
"Själv äter jag kött, men jag gör det inte med gott samvete och jag försöker hela tiden minska mitt köttätande och äter hyggligt ofta helt vegetariskt. Det dåliga samvetet kommer inte bara av den miljöbelastning köttätandet orsakar, utan också för att denna matkultur blundar för djurens lidande. Ur slakterier och djurhållning stiger ett konstant och alltmer fruktansvärt skri av smärta. Så är det. Även om det finns många bönder som tänker på sina djur så går det inte att komma ifrån att vår moderna civilisation vilar på en stabil bas av andra levande varelsers smärta och lidande."

Inga kommentarer: