torsdag 2 februari 2012

Barn och stadsplanering

Jag roade mig häromkvällen med att fundera på det här med stadsplanering. Hur gör vi Gnesta tillgängligare för fler? Hur gör vi alla våra tätorter attraktiva, och lyfter det som är bra med varje tätort? Hur ska vi bygga så att så många som möjligt trivs? Hur ska vi göra för att lyfta fokuset på miljöfrågorna?
Jag själv har en hel del tankar om detta men jag fick också idén att fråga mina barn.
Barn är kloka, och kan tänka utanför ramarna och det kändes roligt att ta del av deras funderingar även om vi inte alltid var överens.
Vad de sade?

-I Gnesta tätort borde man bygga fler villor. "För just nu finns det mest lägenheter"
-Man borde inte hugga ner så mycket skog. "För människorna vill vara i skogen och se på träden"
-Kommunen borde göra mer reklam om att det finns stränder och fotbollsplaner så att familjerna vill flytta till hela Gnesta
-Hus borde byggas närmare skolor så att familjerna bor nära skolan

Jag är säker på att både barn och ungdomar kan komma med nya vinklar i gamla frågor. Vi kanske borde gå ut och fråga dem nästa gång vi ska bygga/planera för Gnestas utveckling?
 

Inga kommentarer: