torsdag 18 november 2010

Musikens väg in till själen

Jag har flera gånger skrivit om hur viktig kultur är för mig. Hur jag finner tröst, uppmuntran, sinnesro genom att lyssna på musik, spela själv, läsa en god bok, eller dansa ett par steg.
Jag satt på väg till jobbet idag och satte på P1 (favoritkanalen) och där var Kulturradion. Ett fantastiskt program som var så träffande på alla vis. "Musiken leder till vårt ursprung. Om musiken, psyket och själen"
Programmet handlade om många aspekter av musikens kraft men även dans nämndes flera gånger vilket gladde mig som gammal danspedagog. Man lyfte människans ursprung i havet (vågornas skvalp mot stranden), vattnets rörelser i livmodern som omfamnar bebisen i samklang med mammans hjärtljud och röst, mannen som drabbats av så svåra problem med minnet att han inget mindes utom musik, dementa som lystrade och rördes av musik när inget annat eller annan kunde nå dem. Flummigt? Vetenskapliga belägg presenterades i programmet för den som vill ha det.
Ofta framställs kultur som just "flummigt", något kul som är en hobby. För att inte tala om den som har ett konstnärligt yrke: den anses ofta som okunnig, oinsatt, oseriös...
Jag tycker det är synd att vi inte ta tillvara kultur mer och använder på alla nivåer och instanser. Förskola, skola, ålderdomshem, vård...
Lyssna på programmet för fler insikter och tankvärt.

2 kommentarer:

jenny sa...

Jag håller med dig. veckan innan så hörde jag dock ett reportage om att Alliansen lagt ett förslag om att estetiska ämnen (musik, bild,drama et c) inte längre ska räknas till skolans kärnämnen. Alltså inte vara obligatoriska utan bara frivilliga. Vilket kan få som följd att de där som inte söker sig till estetiska/konstnärliga ämnen av sig själva ( te x med stöd hemifrån) inte kommer att exponeras för det heller. Hittills har skolan varit "chansen" för barn även ur kulturointresserade miljöer att få prova på. Vem vet nu hur många rappare, kompositörer, konstnärer och författare som aldrig kommer att få skkåda dagens ljus? Sverige är inget kulturland direkt. kram jenny

kukka sa...

Tyvärr känns inte alliansen som några "kulturkramare" :-(
Nu har jag chansen att göra liiite skillnad i Gnesta, ska göra vad jag kan för att lyfta bland annat kultur.
Mycket känns som att det handlar om en inställning.Är kultur något viktigt eller hur ska vi ha det?

Kram
Kukka