lördag 15 oktober 2011

Jag är en idiot

Jo, debatten går het i både press och stugor. Vilka är de där hemska politikerna? Vad är det för idioter som sitter och bestämmer?
Jag har stor förståelse att det väcker mycket känslor när det kommer upp att någon politiker slarvat eller fuskat eller gjort något fel. Jag tycker man har rätt till att känna och tycka illa om det.
Jag reagerar dock starkt över användandet av ordet politiker som något där man drar alla över en kam. Byt ordet politiker till vilken annan grupp som helst så ser man hur absurt det blir: "Alla ..... är idioter".
De senaste dagarna har jag tänkt på alla fritidspolitiker, de personerna som på sin fritid tar ansvar och sitter i en nämnd och intresserar sig för och engagerar sig i hur vårt samhälle ser ut. Förtjänar den personen automatiskt förakt? Nej, verkligen inte! De personerna borde oftare lyftas och tackas för sina insatser på lika vis som vi tackar våra engagerade ledare i idrottsrörelsen eller inom kulturlivet. Enkelt uttryck tycker jag helt enkelt att ingen ska dömas automatiskt för ett uppdrag man tar på sig. Vem vill bli politiker när det ser ut som det gör?
På SKL:s hemsida har man en intressant fakta sida: Myter och Fakta om lokalpolitik.

Inga kommentarer: