lördag 12 mars 2011

Bra att lyssna

I torsdags var BoU:s ordförande Ann-Christin Alderbrandt, Kommunstyrelsens Ordförande Johan Rocklind, Barn och Utbildningsförvaltningens chef Mona Elveskog, rektor Ulf Johansson och jag på Welandersborgsskola för föräldrarmöte. Dessutom hade vi självklart bjudit in oppositionen ( Barn och utbildningsnämndens 2:a vice ordförande Ingalill Fredriksson) för att de skulla ha samma möjlighet som majoritet att informera sig. Meningen med mötena är att vi ska kunna bilda oss en uppfattning om hur föräldrarna tänker om sina barns skolgång. OM vi skulle återinföra klass 5 i ytterorterna, hur skulle föräldrarna göra då? Tänker man använda möjligheten att ha sitt barn i ytterskolan eller planerar man att flytta in sina barn till Freja i allafall? Eller tänker man välja en friskola på annan ort?
Förutom föräldrarmötena har vi redan fått in personalens funderingar och även lyssnat på rektorer och förvaltning. Dessutom har en enkät skickats till alla föräldrar med barn i klass F-4 för att alla ska få chansen att säga sitt.
Som jag sade på mötet i torsdags: "När jag, för min egen del, ska fatta något beslut, kommer jag att väga in alla delar." Vad jag menar med det är att det viktigaste när man sitter i BoU måste vara barnens välmående och måluppfyllelse och när man är sitter på KS stolen är barnens väl och ve också prio 1 men där måste jag också väga in övergripande saker så som ytterorternas väl och ve och kommunens alla skolor.
För övrigt tycker jag att mötet på Welandersborg var mycket lyckat. Det känns fantastiskt att lyssna på alla engagerade föräldrar, det ger hopp om framtiden med det engagemang man visade. Jag hoppas att alla föräldrar från återstående skolor i Laxne och Kvarnbacka tar chansen att säga sitt (vad man än tycker) för detta är ju ett gyllene tillfälle att få fram sina synpunkter. På tisdag den 15:e  kl 18:00 är nästa föräldrarmöte som kommer att hållas i Laxne.

Inga kommentarer: